Viihtyisä odotustila lisää myyntiä

Yrityksillä, jotka myyvät palveluita, tai järjestävät asiakastapaamisia on usein jonkinlainen aula tai odotustila, jossa on mahdollisesti tiski tai toimisto josta sihteeri tai vastaanottovirkailija antaa neuvoja, avustaa asioissa ja mahdollisesti myy joitain tuotteita. Tällainen odotusaula toimii usein pienenä näyteikkunana yrityksen palveluihin ja tuotteisiin ja sellaisella saakin hyvin näkyvyyttä asiakkaiden keskuudessa. 

Kannattaakin mahdollisuuksien mukaan käyttää aulaa myynnin edistämiseen, jotta toimiston neliöt olisivat mahdollisimman tehokkaassa käytössä. Asiakkaat kun kuitenkin joutuvat odottamaan jossain, näin saa odotustilaa käytettyä vaikka uusien tuotteiden markkinointiin tai muuten tuotteiden esittelyyn. Vaikka myynti ei välttämättä olisi kauhean suurta, kannattaa tuotteita yrittää myydä myös tässä tilassa, jotta asiakkaat tutustuvat tuotteisiin ja mahdollisesti jatkossa ostavat niitä muuta kautta.

Mainosta yritystä hienovaraisesti, älä tyrkytä

Vaikka odotustila on todella loistava paikka mainostaa yrityksen tuotteita, ei sitä kannata käyttää tyrkyttämiseen, vaan nimenomaan näyttää yrityksen tarjontaa. Ei siis suuria ja suoraan naamalle huutavia julisteita, joissa mainoshahmo kirkuu ”OSTA!”, vaan tarjontaa kannattaa esitellä vaikka tuomalla mallikappaleita näytille ja laittaa niihin selkeä hintalappu. 

Myös yrityksen logoilla tai vaikka yrityksen historiasta kertovat laadukkaat sisustustaulut ovat loistava elementti kiinnittää asiakkaiden huomiota. Näin voit samalla kertaa kertoa nykyisestä tarjonnasta, sekä siitä, miten nykytilanteeseen ollaan päästy, kehitytty, kasvettu ja muututtu valtavasti yrityksen alkupisteestä. 

Anna asiakkaille tilaa

Odotustilan kannattaa olla mahdollisimman tilava, jotta asiakkaat voivat odottaa rauhassa. Jos asiakkaat ovat vähän vastentahtoisesti tulleet paikalle, ei heitä kannata ahdistella ylenpalttisella mainonnalla. Samaten asiakkaat jotka ehkä hieman hitaasti kypsyvät haluamaan palveluita tai tuotteita, voivat vasta jälkikäteen, hieman asioita mietittyään halutakin aiemmin näkemiään asioita. Kannattaa siis antaa asiakkaille tilaa ja aikaa miettiä.