Liikkuminen ja lepo työpäivän aikana

Useimmilla meistä motivaatio uhkaa hiipua työviikon aikana, joillain nopeammin kuin toisilla. Joskus se on maanantai aamu, kun viikonlopun jälkeen joutuu taas työpöydän ääreen. Toisilla keskiviikko iltapäivä tuntuu siltä, ettei se koskaan lopu. Mutta mikä tahansa viikonpäivä tai aika tuntuu sinusta nihkeimmältä, muista kuitenkin aina sisällyttää tämä:

Pidä taukoja. Ja tällä en tarkoita sitä, että sinulla on lupa lorvia kahvihuoneessa koko keskiviikkoiltapäivän läpi. Work hard, rest hard – elikkä tee töitä kunnolla, ja sitten lepää kunnolla. Siskoni käyttää Pomodoro metodia, jonka mukaan hän tekee intensiivisesti töitä tietyn tehtävän parissa 25 minuuttia, jonka jälkeen hän ottaa lyhyen 5 minuutin tauon. Pari kertaa päivässä hän ottaa pitemmän tauon. Itselläni toimii paremmin pitemmät työajat, 1–2 h, taukojen välillä. Jos teet töitä pääsääntöisesti tietokoneen äärellä on suositeltavaa, että pidät tauon tunnin välein, jotta silmäsi saavat levätä.

toimisto tauko
toimisto tauko

Sinusta saattaa tuntua siltä, ettei sinulla ole aikaa pitää taukoa, sillä sinulla on liikaa tekemistä. Etenkin jos työmäärä stressaa sinua, saattaa tauko olla juuri se, mitä tarvitset. Jopa kymmenen minuutin kävelylenkki raittiissa ulkoilmassa voi auttaa rentoutumaan ja selventämään ajatuksiasi – joten palattuasi voit työskennellä entistä tehokkaammin.

Voit myös sisällyttää liikunnan johonkin asiaan tai tehtävään, joka sinun täytyy suorittaa päivän aikana. Voit esimerkiksi kävellä pitemmän reitin kautta lounaalle, tai kävellä tai pyöräillä eri rakennuksessa tapahtuvaan tapaamiseen. Harkitse myös työmatkan taittoa pyöräillen tai kävellen – kerkeät ainakin herätä kunnolla, kun saavut aamulla työpaikalle!

Liikkuminen ja työ/lepo balanssi ovat tärkeitä hyvää työmoraalia ja energian edistämistä varten. Ole suvaitsevainen sekä muita että itseäsi kohtaan, jotta jokainen voi työskennellä ja pitää taukoja tavalla, jolla he saavat siitä eniten irti.