Vältä ammattitauteja kotitoimistossasi!

Korona vuoden lopulla useimmat meistä ovat jo tottuneet tekemään töitä kotoa. Mutta jos työt jatkuvat kotoa pidemmän päälle, niin toimistotilan suunnittelu kotiin on tärkeää oman terveyden sekä työn laadun kannalta.

Ammattitaudit ovat yksi työssäkäyvien ihmisten yleisimmistä ongelmista, jopa 71 % ihmisistä ovat olleet ammattitaudin vaivaamia jossain vaiheessa elämäänsä. Istumatyötä tekevien ammattitauteihin kuuluvat esimerkiksi niska ja selkä jännitys tai rasitus, sekä ongelmat ranteissa. Nämä kaikki johtuvat yleensä siitä, että istut liian pitkään huonolla tuolilla, tai olet väärässä asennossa verrattuna työpöytään ja/tai tietokoneeseen.

Istuin:

Istuin on ehkä tärkein osa kotitoimistosi sisustuksesta. Hyvä toimistotuoli tukee ristiselkää ja tarjoaa myös liikkuvuutta, sekä sen korkeus ja nojaus on säädettävissä. Sen pitäisi edistää oikeaa istumisasentoa – tätä ruokatuolit ja nojatuolit eivät yleensä tarjoa, sitä paitsi ne ovat usein liian matalia työpöytää varten. Toisaalta pitkät ajat istuen haittaavat verenkiertoa, joten hyvä vaihtoehto on käyttää (isoa!) joogapalloa tai muuta ergonomista tuolia, jolla istuminen vaatii aktiivista lihasten käyttöä ja täten stimuloi verenkiertoa. Näiden haittapuoli on toisaalta se, että ne voivat haitata keskittymiskykyä. Säädettävä pöytä on myös hyvä vaihtoehto, sillä voit tehdä töitä myös seisten.

Ammattitaudit
Ammattitaudit

Asento:

Pöydän korkeus on hyvä, jos käsivartesi ovat yhdensuuntaiset lattian kanssa (kyynärtaipeessa tulisi olla 90 asteen kulma). Ranteen tulisi olla suorassa, kun kädet ovat näppäimistön ja hiiren päällä. Standardi pöydän korkeus on suunniteltu paperille kirjoittamista varten, eli se on hieman ihanteellista näppäimistöllä kirjoittamisen korkeutta ylemmällä. Tämän takia, pöydän tai tuolin korkeutta täytyy säätää, jotta vältyt ranteiden rasittumiselta. Näyttö täytyy myös säätää mieluiten silmien korkeudelle, jotta katsot suoraan eteenpäin.

Ennen kuin istut seuraavan kerran töiden ääreen kotona, varmista että istuimesi ja asentosi ovat hyvät ja ergonomiset – näin säästyt vaivoilta ja säryiltä tulevaisuudessa.